HÄLSOPEDAGOG




Jag fick en fråga angående utbildningen jag ska börja.
dum som jag är har jag glömt att berätta lite mer om den, så det ska jag göra nu!

Utbilningen jag ska gå heter hälsopedagogiska programmet och är en treårig utbildning.
det är i gävle, på högskolan, som den finns så det är där jag alltså ska gå.

Nu är jag inte superuppdaterad på vad en hälsopedagog mer exakt gör,
det är ju det jag ska lära mig :)



Såhär sammanfattar hig utbildningen:

Programmet riktar sig till dig som är intresserad av att arbeta med att vägleda, motivera
och stimulera
människor till en livsföring som befrämjar hälsa.
det kan handla om människors utveckling av kunskaper, kompetens, uppfattningar, förhållningssätt
och handlingsmönster i relation till främjandet av hälsa och förebyggande av ohälsa.

Huvudområden är pedagogik och folkhälsovetenskap och om du följer den rekommenderade studiegången
så kan du efter tre terminer välja ett av huvudområdena som din inriktning.

Pedagogiken handlar om att åstadkomma kunskapsutveckling som ger möjlighet till god hälsa
och intresset för pedagogiskt arbete med hälsofrågor har sin grund i en övertygelse att hälsa
kan påverkas genom kunskapsutbildning

Folkhälsovetenskapen syftar till att studera faktorer som kan förbättra hälsan bland befolkningen
i syfte att hitta modeller för att förebygga ohälsa samt främja hälsa och öka livskvaliteten.

Intresseområde som du sedan kan fördjupa dig inom är folkhälsoarbete, pedagogiska processer och hälsa,
livsstil och hälsa, fysisk aktivitet och hälsa, kostvanor och hälsa, psykisk prestationsförmåga och hälsa,
våld och hälsa.

Undervisningen är varierande med föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten, projektarbeten
och syftar bland annat till att integrera teoretiska kunskaper, praktiska färdigheter och personlig utveckling. examinationsformerna varierar från kurs till kurs.
programmets grund i samhällsvetenskaplig pedagogik och folkhälsovetenskap är unik i sverige


B
ehovet av hälsopedagoger med bred kompetens ökar både nationellt och internationellt.
strategiskt hälsoarbete bedöms ha en ökande efterfrågan inom olika verksamhetsområden i kommuner,
landsting och staten.
andra vanliga arbetsområden är hälsopedagogiskt arbete för personal inom företag, kommuner och landsting,
för elever inom skolans olika områden, inom näringslivet och internationellt biståndsarbete.




Som det ser ut nu så funderar jag på att öppna eget och vägleda människor, men man vet ju aldrig.
hinner säkert ändra mig tjugo gånger innan jag vet. men det ska minsann bli en rolig resa!



Kommentarer

Min Fina Kommentar:

Namn:
Kom Ihåg Mig?

Min E-postadress: (publiceras ej)

Min Bloggadress:

En Liten Kommentar:

Trackback
RSS 2.0